Taakvelden

6.72a Jeugdhulp begeleiding

Taakveld 6.72a Jeugdhulp begeleiding

Portefeuillehouder:         F. Pubben
Beïnvloedbaarheid:         III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • We willen voorkomen dat gezinnen en kinderen/jongeren problemen ervaren in opgroeien en opvoeden die ze niet zelf (met hun omgeving) kunnen oplossen.
  • Kinderen groeien in een veilige omgeving op en crisissituaties in gezinnen worden voorkomen.
  • Waar nodig willen wij passende hulp bieden bij problemen die niet meer met informele hulp zijn op te lossen. Dit doen we tijdig en zonder te zware zorg in te zetten.
  • Waar mogelijk kiezen we voor ambulante zorg en gezinsgerichtverblijf intramurale zorg blijft beschikbaar indien nodig.
  • Gezinnen en jongeren hebben zoveel mogelijk de regie over hun eigen leefomgeving.
  • We willen dat onderwijs en jeugdhulp goed met elkaar in verbinding staan. Zodat een kind zijn/haar talenten optimaal kan benutten en zelfredzaam wordt.
  • Wij willen evenwicht tussen de noodzakelijke uitgaven voor maatwerk jeugd en de beschikbare middelen.

Wat zouden we er voor doen?

  • We continueren de huidige lijn waarbij wordt ingezet op vroegsignalering preventie en voorlichting.
  • Bij de inzet van maatwerkvoorzieningen wordt altijd de keuze gemaakt voor de meest passende zorg, met als uitgangspunt zo licht als kan en zo zwaar als nodig.
  • De samenwerking tussen onderwijs en zorg wordt versterkt middels nieuwe onderwijs en zorg- arrangementen. Daarnaast gaan onderwijs en zorg eerder afstemmen over in- en uitstroom.
  • We monitoren de ontwikkelingen rond het aantal maatwerkvoorzieningen en de bijbehorende kosten.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Met de Praktijk Ondersteuner Huisarts-jeugd GGZ (POH) zijn afspraken gemaakt over het intensiveren van de samenwerking, alsmede de deelname van de POH-jeugd GGZ aan het scholingsprogramma van de jeugdconsulenten.
  • Team Toegang zoekt samen met ouders en jongeren naar de meest passende vorm van hulp of ondersteuning.
  • Met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs lopen momenteel gesprekken over de inzet van zorg binnen onderwijs (ZBO). Dit leidt ertoe dat we de benodigde zorg binnen de schoolmuren gaan organiseren om daarmee het aanbod te stroomlijnen.
  • Voor ambtelijk gebruik is er een monitoringsinstrument (Power BI) ontwikkeld. Hierin is real time te zien hoeveel inwoners zorg en ondersteuning krijgen, welk type zorg er wordt ingezet en wat de kosten zijn. Ook is er een rapportage voor management, college en raad.

Beleidsindicatoren

Jeugdhulp

Omschrijving

2021

2022

2023

Jongeren met een delict voor de rechter in %  (12 tm 21 jarigen)

1%

1%

nnb

Kinderen in uitkeringsgezin in % (tot 18 jaar)

4%

4%

nnb

Werkloze jongeren in % (16 t/m 22 jarigen)

1%

1%

nnb

Jongeren met jeugdhulp in % (tot 18 jaar)

14,6%

15,0%

12,5%

Jongeren met jeugdbescherming in % (tot 18 jaar)

1,6%

1,3%

1,2%

Verbonden partijen die bijdragen aan realisatie doelen

Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg Noord
De gemeenten in Noord-Limburg hebben de inkoop van diensten in het Sociaal Domein centraal belegd bij de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord.
Deze organisatie sluit voor de regiogemeenten raamovereenkomsten met aanbieders en faciliteert de Ontwikkeltafels, een overlegstructuur waarin gemeenten en aanbieders de overeenkomsten vanuit de innovatiegedachte doorontwikkelen.

De MGR draagt bij aan alle uitgesplitste Jeugdzorg taakvelden (6.72/6.73/6.74), om herhaling te voorkomen is er voor gekozen om deze tekst niet bij ieder afzonderlijk taakveld op te nemen.

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 08:37:15 met de export van 06/04/2024 08:29:25