Jaarrekening

Niet in de balans opgenomen verplichtingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. in 2023 hebben door de gemeente geen betalingen plaatsgevonden inzake borg- en garantiestellingen.

Deze kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Gewaarborgde geldleningen en garantstellingen (x €1.000)

Naam van geldnemer

Percentage borgstelling

Oorspronkelijk bedrag

Risico bedrag
31-12-2022

Risico bedrag
31-12-2023

BsGW

1 %

1.400

 14

14

Intos

50 %

 3.267

 459

408

Intos

100 %

1.500

455

600

Sportverenigingen

100 %

500

156

137

Sportverenigingen

50 %

140

39

34

Stichting woonmij. Mooiland

50 %

132.475

44.603

42.133

Stichting Destion

50 %

26.879

 6.661

5.978

Totaal gewaarborgde geldleningen

166.161

52.387

49.304

Intos rekening courant krediet

100%

 1.134

0

0

Totaal verstrekte gemeentegaranties

1.134

0

0

Verstrekte gemeentegaranties (x €1.000)

Naam van geldnemer

Percentage borgstelling

Oorspronkelijk bedrag

Risico bedrag
31-12-2022

Risico bedrag
31-12-2023

Revue Gennep 2023

100 %

20

20

0

Naast de door de gemeente (deels) gegarandeerde leningen van INTOS staat de gemeente ook garant voor een kredietfaciliteit in de rekening courant van INTOS, alsmede voor tekorten op de BNG bankrekeningen van INTOS.  

De risico’s ten aanzien van de gewaarborgde gelden aan de woningcorporaties Mooiland en Destion maken onderdeel uit van het borgstelsel van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Het Rijk en gemeenten staan beide borg voor 50%. Deze zekerheidsstructuur maakt het mogelijk dat corporaties met voordelige financiering sociale volkshuisvesting kunnen realiseren

WSW neemt de betaalverplichtingen voor een lening over wanneer de corporatie (ondanks de voordelige financieringsvoorwaarden) de rente en aflossing op een door WSW geborgde lening niet meer kan betalen. Alleen als WSW deze betaalverplichting niet uit de overige buffers kan voldoen, moeten Rijk en gemeenten bijspringen. WSW is nog nooit aangesproken op de borg en schat het risico van de gemeenten en het Rijk in als zeer klein, of zelfs theoretisch.

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) behartigt de belangen van de gemeenten richting WSW. De formele afspraken tussen de VNG en WSW zijn vastgelegd in een overeenkomst tussen beide organisaties.

In 2021 is een gemeentegarantie van € 20.000 verstrekt aan de organisatie van Revue Gennep 2023. Zij hebben inmiddels aangegeven dat ze geen gebruik hoeven te maken van deze garantie, daarmee is deze komen te vervallen.

Overzicht toekomstige verplichtingen langlopende contracten (EU aanbesteding) x € 1.000

Omschrijving / categorie

Bedrag

Personeel

€ 13.141

Opvang Oekraïners 

€ 5.962

ICT

€ 2.990

Exploitatie sporthal & zwembad

€ 2.544

Energie

€ 2.266

Afval

€ 2.012

Leerlingenvervoer

€ 1.288

WMO hulpmiddelen

€ 605

Openbare ruimte

€ 558

Advies dienst

€ 417

Accountantsdiensten

€ 327

Verzekeringen

€ 322

Schoonmaak

€ 290

Sport en Beweging 

€ 275

WEB

€ 175

Bemoeizorg

€ 118

Totaal

€ 33.287

 

Kredietfaciliteit

De gemeente Gennep heeft bij de BNG een beperkte kredietfaciliteit in rekening courant van € 0,5 miljoen. Van deze faciliteit wordt geen gebruik gemaakt.

VPB

Voor de jaren tot en met 2022 hebben we een definitieve aanslag ontvangen. Over deze jaren is geen vennootschapsbelasting verschuldigd en hebben we een saldo onverrekend verlies van
€ 1.812.249. Door dit saldo aan onverrekend verlies en de voorlopige inschatting van de VPB positie over 2023 verwachtten we ook over 2023 geen vennootschapsbelasting te hoeven betalen. In de jaarrekening is daarom geen bedrag opgenomen voor de heffing voor de vennootschapsbelasting.

Eigen bijdrage op grond van de WMO

Een aanvrager van een voorziening op grond van de WLZ en de WMO (zoals hulp in de huishouding, begeleiding, hulp- en vervoersmiddelen of beschermd wonen) is op grond van de WMO een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.

Terugkoop openbaar gebied (restgroen) De Brem

Conform de verkoopovereenkomst van De Brem uit 2015 kopen wij nadat de bouwactiviteiten aldaar zijn afgerond het omliggende openbaar gebied/restgroen/waadi's terug van Maessen. Tegen een afgesproken prijs van € 25 per m2. Hiervoor hebben we de afgelopen jaren een schuld op de balans opgenomen. Omdat de verslagleggingsregels inmiddels zijn veranderd is het niet meer toegestaan deze schuld op de balans op te nemen. Derhalve is de schuld bij de jaarrekening 2023 afgewaardeerd, € 2,4mio. En wordt deze niet uit de balans blijkende verplichting op deze plek toegelicht.

De exacte omvang van het terug te kopen gebied zal bij de afrekening in de toekomst worden bepaald. Na aankoop dienen deze gronden op de balans geactiveerd te worden tegen de verkrijgingsprijs, omdat het gaat om gronden met een maatschappelijk nut, vindt hierover geen afschrijving plaats. Voor de aankoop van deze gronden is een krediettoekenning door de raad benodigd. De aanvraag hiervan wordt tegelijkertijd met de vaststelling van de jaarstukken 2023 gedaan.

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 08:37:15 met de export van 06/04/2024 08:29:25