Programma's

Dienstverlening

Ambitie

We willen een toegankelijke overheid zijn waar je op kunt vertrouwen. We denken mee met onze inwoners en ondernemers. We zijn duidelijk wat er kan, maar ook wat er niet kan. Digitale dienstverlening speelt een steeds belangrijkere rol in het verbeteren van de dienstverlening en de toegankelijkheid ervan. Toch blijft fysiek contact ook altijd mogelijk: in het gemeentekantoor of bij onze inwoners of ondernemers aan tafel. We willen dicht bij onze inwoners staan. Of dat nu digitaal of fysiek is.

Onze inwoners, ondernemers en organisaties staan centraal. We willen dat iedereen die een bijdrage wil leveren aan het behoud en verbeteren van de fysieke of sociale leefomgeving, zich uitgenodigd voelt om mee te denken, bij te dragen aan besluitvorming of aan de uitvoering van beleid. Zo bouwen we samen verder aan Gennep.

Samenvatting op realisatie

We maken onze dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en andere organisaties steeds toegankelijker, transparanter en veiliger. De digitale dienstverlening wordt steeds belangrijker en wordt ook verankerd in verschillende wetten, mede op basis van Europese richtlijnen.
In 2023 heeft de regiegroep Wetgeving Digitale Dienstverlening de samenhang bewaakt tussen de projecten voor de nieuwe wetgeving digitale dienstverlening, zoals de Wet Open Overheid (WOO), Wet Digitale Overheid waarbinnen ook de Wet Digitale Toegankelijkheid en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer is gepositioneerd.

Denk bij digitale dienstverlening aan het gebruik van E-formulieren en Persoonlijke Internet Pagina (klantportaal), waarmee onze inwoners tijds- en plaatsafhankelijk aanvragen kunnen doen en meer regie en inzicht krijgen in eigen aanvragen. In 2023 zijn er bijvoorbeeld slimme elektrische formulieren beschikbaar gesteld voor bijvoorbeeld het volledig geautomatiseerd verwerken van een verhuisaangifte, maar ook een e-formulier voor het indienen van een WOO verzoek.

Inwoners en bedrijven kunnen laagdrempelig documenten aanvragen en zijn voor de meeste producten niet meer afhankelijk van de fysieke openingstijden van het gemeentekantoor. Toch blijft het persoonlijke en menselijke contact in Gennep een belangrijke manier om elkaar te ontmoeten. Niet iedereen kan of wil digitaal aanvragen doen. En het realiseren van oplossingen voor uitdagingen en leveren van maatwerk vraagt altijd om persoonlijk contact. We investeren daarom ook in de houding van onze organisatie om de vraag achter de vraag te willen begrijpen. We zijn daarin één team. 

Lasten

Begroot € 898.568
Gerealiseerd € 777.786
Afwijking € 358.680
Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 08:37:15 met de export van 06/04/2024 08:29:25