Kwaliteit openbare ruimte
De kwaliteit van de openbare ruimte is vastgelegd in de meetlat integrale kwaliteit openbare ruimte. In de meetlat is aangegeven waar de gemeente welk kwaliteitsniveau wenst. De uitvoering van het beheer is volledig uitbesteed op basis van de in de meetlat opgenomen kwaliteitsbeelden. De volgende beheerswerkzaamheden worden door BuitenWerk (INTOS) uitgevoerd: groenbeheer, wegenbeheer, schoonhouden buitenruimte en van het rioolbeheer de rioolstoringen. De overige werkzaamheden zijn aan andere derde partijen uitbesteed.
Wegen | Onderhoud, beheer en inspectie van wegen is nodig om de functionaliteit en de veiligheid van de wegen te garanderen. Met een tweejaarlijkse technische kwalitatieve weg inspectie brengen we de onderhoudstoestand in kaart. Zo ontstaat een kwaliteitsbeeld van het weg areaal, gebaseerd op de maatstaven van CROW. We voeren tweejaarlijkse technische kwalitatieve inspectie uit. De inspectie geeft per wegvak, -type en -categorie op detailniveau inzicht in de kwalitatieve toestand van het areaal. Voor burgers en bedrijven tonen we de kwaliteit aan volgens de methode beeldkwaliteit. Gennep heeft kwaliteit B. Het niveau B (basis) is het best passende kwaliteitsniveau om de openbare ruimte schoon, heel en veilig te houden binnen de financiële kaders. Omdat een kwaliteitsniveau op basis van beeldkwaliteit niet altijd voldoende is, moet een beheerder ook inzicht hebben in de technische kwalitatieve inspectie. Op basis van deze twee beschouwingen, de wensen en klachten van burgers en bedrijven en nieuwe ontwikkelingen stellen we wegenplanningen op. De inspectie resultaten uit de weg inspectie geven inzicht op de kwaliteit van ons weg areaal. De komende jaren zijn de beschikbare middelen toereikend om de wegen en bermen op het gewenste niveau te onderhouden.
We pakken de projecten breed op. We kijken niet alleen goed naar de technische kant, maar halen ook opgaven van 'buiten' naar 'binnen'. Met andere woorden: inbreng vanuit de maatschappij vinden we belangrijk. De werkzaamheden voor de grote, integrale (her)inrichtingsprojecten bereiden we per project voor en besteden we aan. We communiceren vroegtijdig over de projecten en planningen met belanghebbenden, zoals bewoners en bedrijven. We houden ook rekening met de participatiemogelijkheden denk bijvoorbeeld aan de Right to 2challenge. We voeren jaarlijks klein en groot onderhoud uit aan de elementenverharding van diverse wegen. Het jaarlijkse asfaltonderhoud bundelen we zoveel mogelijk en voeren we uit in het voorjaar, na de vorstperiode.
Civiele kunstwerken | Onderhoud, beheer en inspectie van kunstwerken - houten en betonnen bruggen/afscheidingen - is nodig om de functionaliteit, toegankelijkheid en veiligheid te garanderen. Om te blijven voldoen aan het gewenste kwaliteitsniveau werken we volgens een meerjarenonderhoudsplan. De gemeente is eigenaar en beheerder van de civiele kunstwerken en heeft het beheer over een aantal betonnen, houten en stalen bruggen/afscheidingen.
Openbare verlichting | Het beleid voor - en daarmee ook de kwaliteit van - de openbare verlichting staat in het beleidsplan. We proberen het afgesproken kwaliteitsniveau en de milieudoelstellingen na te leven. Het kwaliteitsniveau vertaalden we naar een meerjarenonderhoudsplan. Voor de verlichting volgen we de Nederlandse Praktijkrichtlijn voor de kwaliteitscriteria openbare verlichting. Het vervangen en aanpassen van de verlichting plannen we zoveel mogelijk binnen integrale projecten. We voeren alle vervangingen met led uit. Zo besparen we energie- en vervangingskosten. De tweede grote vervangingsronde naar led verlichting heeft plaatsgevonden in 2023.
Bij de behandeling van de programmabegroting 2023 is een motie aangehouden met daarin het verzoek om, vanwege de energiecrisis, de vervangingsrondes van 2026 en 2029 te vervroegen en zo snel mogelijk te plannen. In 2024 wordt alles voorzien van led-verlichting.
Groen | Het openbaar groen is van groot belang voor de ruimtelijke kwaliteit van de leefomgeving. Vanuit verschillende wettelijke, beleids- en beheerkaders werken we aan een onderhoudsarm en veilig groenbestand, met de nadruk op biodiversiteit, global goals en duurzaamheid. Wij onderhouden het openbaar groen volgens het groenbeleidsplan. Dat geeft inzicht in de kwaliteit van het openbaar groen en de middelen die nodig zijn om het vastgestelde kwaliteitsniveau te bereiken.
Straatmeubilair | Met straatmeubilair bedoelen we hier ‘diverse objecten en elementen die de verblijfsfunctie van de openbare ruimte dienen en/of een verkeersfunctie of informerende functie hebben’. Denk aan palen, fietsvoorzieningen, zitbanken, bewegwijzeringen, straatnaamborden, verkeersborden en wegmarkeringen. Het kwaliteitsniveau van het beheerplan Straatmeubilair is vastgesteld op kwaliteitsniveau B. Wij voeren goed en tijdig onderhoud uit aan het straatmeubilair. Hier valt ook een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer onder.
Riolering | Riolering is nodig voor het ‘duurzaam beschermen van volksgezondheid en milieu’ en het voorkomen van wateroverlast. Dit algemene doel kunnen we vertalen naar het inzamelen van afvalwater, hemelwater en grondwater. Dit omvat het beheer en onderhoud van alle openbare rioleringen, het bergbezinkbassin, putten en kolken en het bedienen en onderhouden van rioolgemalen en het drukrioolsysteem. We voeren de reguliere onderhoudswerkzaamheden en projecten uit zoals opgenomen in Gemeente rioleringsplan (GRP).
Gennep zet in op:
- Een hoge waardering van de gebruikers voor de kwaliteit van de openbare ruimte.
- Een goede prijs-kwaliteit verhouding voor het beheer van de openbare ruimte.
- Een schone en veilige stad.
Voor het goed onderhouden van de openbare ruimte is ook een meldingssysteem actief voor burgers die ongenoegens in de openbare ruimte tegenkomen. Zie ook programma Openbare ruimte.
Gebouwen
De “Nota onderhoud gemeentelijke gebouwen 2006” is nog steeds van toepassing om het kwaliteitsniveau van onze gebouwen vast te leggen. Binnen deze nota is het visueel en technisch onderhoudsniveau in categorieën ingedeeld. De (energetische) duurzaamheid neemt hierin een belangrijke plaats in. Middels een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) dat gebaseerd is op het kwaliteitsniveau, dat in genoemde nota is vermeld, zijn de totale onderhoudskosten over een periode van tien jaren geraamd. Deze onderhoudskosten zijn vertaald in een voorziening die gevoed wordt met een jaarlijkse dotatie.
Het huisvestingsbeleidsplan (kadernotitie) is in 2020 behandeld in de raad en vastgesteld. Dit plan dient als toets voor voorzieningenplannen van de verschillende kernen. Onderhoud aan vastgoed is mede afhankelijk van toekomstige plannen en de daaruit vloeiende uitvoeringsplannen.
Het onderhoudsplan wordt 4-jaarlijks geactualiseerd. Vooral geplande investeringen voor binnensportaccommodaties leggen een behoorlijke druk op de voorziening. Het meest recente onderhoudsplan (MJOP, met daarbij de introductie van de conditiemeting conform de NEN2767, energiebesparende maatregelen (EMS) en de uitkomsten van de voorzieningenplannen van de kernen) is in maart 2022 vastgesteld door de raad.
Naar aanleiding van de energiecrisis en een ingediende motie door de raad is eind 2022 en begin 2023 een aanvulling op het bestaande MJOP opgesteld met daarin verdergaande verduurzamingsmaatregelen. Deze aanvulling is in het voorjaar van 2023 ingebracht in de raad. Uiteindelijk was de constructie van incidentele aanvulling aan het MJOP niet binnen de verslaggevingsregels. Daarmee gaan de geplande maatregelen nog wel door maar worden ze niet meer gedekt uit de voorziening.
Schoolgebouwen | De gemeente heeft de wettelijke verplichting te zorgen voor kwalitatieve en kwantitatieve huisvesting van primair, speciaal en voortgezet (speciaal) onderwijs in de gemeente op basis van een verordening. Dit houdt in dat de gemeente verantwoordelijk is voor nieuwbouw, uitbreiding, medegebruik, constructiefouten, verzekering, onroerendezaakbelasting en gymlokalen van schoolgebouwen.
In de gemeente Gennep zijn 10 scholen gehuisvest in 8 gebouwen. Het schoolgebouw Stiemensweg 175 staat momenteel leeg. SO Mikado is tijdelijk gehuisvest in het schoolgebouw Picardie 64 (voormalige Maria Goretti).
In de raadsvergadering van 30 oktober 2023 is middels een amendement besloten om de huisvesting Mikado bij het KEC te realiseren, door een eenmalige uitbreiding met maximaal 4 klaslokalen. Momenteel (1e kwartaal 2024) loopt de ontwerpfase en is, gecombineerd met een kostenraming, een raadvoorstel in de maak voor de aanvraag van het benodigde krediet.
Naar aanleiding van verwachte wijziging van wet- en regelgeving omtrent de huisvesting van onderwijs zijn de schoolgebouwen in beeld gebracht in een huisvestingsrapport. Hierbij is samenwerking gezocht met de betrokken schoolbesturen en de gemeenten Bergen en Mook en Middelaar. Belangrijkste doel van de verwachte wijziging van wet- en regelgeving is duidelijkheid verschaffen ten aanzien van renovatie en investeringen in schoolgebouwen door schoolbesturen. Onderdelen van het huisvestingsrapport zijn ruimtebehoefte, conditiemeting, functionaliteit, mogelijkheden voor samenwerking, binnenmilieu en duurzaamheid. Dit rapport dient als onderlegger voor een op te stellen Integraal Huisvestingsplan Onderwijs. Door in beeld te brengen hoe de schoolgebouwen ervoor staan, kan slagvaardig gehandeld worden. Tevens wordt voorkomen dat de gemeente ad hoc verzoeken van schoolbesturen ontvangt ten aanzien van investeringen in de onderwijshuisvesting.
Speelterreinen
De gemeente Gennep is verantwoordelijk voor het onderhoud en de veiligheid van circa 250 speeltoestellen, verspreid over 40 locaties. We zorgen ervoor dat de speelterreinen en toestellen netjes onderhouden worden en veilig zijn, zodat onze inwoners hier veilig gebruik van kunnen maken. De gemeente voert daarom regelmatig visuele inspecties uit en controleert toestellen op basis van meldingen op defecten. Een keer per jaar worden alle toestellen geïnspecteerd door een erkend inspectiebedrijf. Verder zijn we wettelijk verplicht om van alle inspecties en onderhoudswerkzaamheden een logboek bij te houden.
Beleidsplannen | ||||
---|---|---|---|---|
Plannen | Vastgesteld | Jaar | Financiële vertaling begroting en meerjarenraming | Achterstallig onderhoud |
Wegenbeheerplan 2023-2027 | Ja | 2023 | Ja | Nee |
Gemeentelijk Rioleringsplan 2020-2024 | Ja | 2019 | Ja | Nee |
Nota onderhoud gemeentelijke gebouwen * | Ja | 2006 | n.v.t. | Nee |
Gemeentelijke gebouwen MJOP 2022-2031 | Ja | 2022 | Ja | Nee |
Buitensportaccommodaties MJOP 2022-2031 | Ja | 2022 | ja | Nee |
Beleidsplan openbare verlichting 2018-2022 ** | Ja | 2018 | Ja | Nee |
Groenbeleidsplan 2021-2030 | Ja | 2021 | Ja | Nee |
Integraal Verkeer- en vervoersplan | Ja | 2018 | Ja | Nee |
Speelruimtevisie “Spelen, ontmoeten en beleven” 2024-2030 *** | Ja | 2024 | Ja | Nee |
* de nota onderhoud gemeentelijke gebouwen betreft slechts de uitgangspunten, de financiële vertaling daarvan gebeurt vanuit het MJOP.
** het beleidsplan openbare verlichting wordt in 2024 geactualiseerd.
*** actualisatie van dit speelruimtebeleidsplan is vastgesteld door de raad op 4 maart 2024. Dat is wel na het boekjaar 2023, maar voor het op- en vaststellen van de jaarrekening. Daarom is deze actualisatie ook al in de tabel verwerkt.