Taakvelden

0.4 Dienstverlening / KCC

Taakveld 0.4 Dienstverlening / KCC

Portefeuillehouder:         H. Teunissen
Beïnvloedbaarheid:         I. Volledig financieel en beleidsmatig te beïnvloeden, autonome taak.

Wat wilden we bereiken?

  • We willen onze dienstverlening digitaal uitbreiden en moderniseren, om de toegankelijkheid van de lokale overheid naar de inwoners te vergroten en onze dienstverlening te verbeteren.
  • We wilen telefonisch en fysiek bereikbaar blijven.
  • We willen dat onze communicatie duidelijk en begrijpelijk is voor onze inwoners.
  • We wilen dat inwoners zich meer betrokken voelen bij de eigen leefomgeving.

Wat zouden we er voor doen?

  • Inwoners willen digitale informatie en dienstverlening die begrijpelijk, toegankelijk en veilig is. Nieuwe landelijke (digitale) wetgeving stimuleert deze inclusieve dienstverlening. In 2022 is een  impactanalyse uitgevoerd, die leidt tot een uitvoeringsplan voor uitvoering van de wetten. Zo gaan we in 2023 voor de Wet Open Overheid aan de slag met de 2e fase van het actief openbaar maken met o.a. ingekomen stukken van de raad en adviezen van officiële adviescollega’s.
  • In  2022 is de nieuwe website getoetst op Wet Digitale Toegankelijkheid. In 2023 verwerken we de verbeterpunten. Duidelijke taal en toegankelijkheid voor iedereen zijn doelen van deze wet.
  • We geven meer bekendheid aan het 'uitdaagrecht'.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Inwoners kunnen informatie opvragen van de overheid. Over hoe de overheid handelt, waarom en hoe besluiten zijn genomen. Deze inwoners kunnen via een aangepast e-formulier een WOO verzoek indienen. Ook is het interne proces voor de afhandeling van een WOO verzoek geprofessionaliseerd. De regiegroep Wetgeving Digitale Dienstverlening bewaakt de samenhang tussen de projecten voor de nieuwe wetgeving digitale dienstverlening, zoals de Wet Open Overheid (WOO), Wet Digitale Overheid waarbinnen ook de Wet Digitale Toegankelijkheid en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer is gepositioneerd. Deze laatste wet biedt inwoners de mogelijkheid om altijd digitaal te communiceren met de gemeente.
  • Medewerkers van de gemeente Gennep zijn getraind zodat we zelf voldoende handvatten hebben om de website te laten voldoen aan de eisen op het gebied van digitale toegankelijkheid. Voor de website Visitgennep.nl is de digitale toegankelijkheid in onderzoek.

In maart 2023 heeft een onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van de website gennep.nl plaatsgevonden onder inwoners uit de gemeente. De resultaten zullen leiden tot verdere aanpassingen.

  • In het kader van het uitdaagrecht hebben we constructieve gesprekken gevoerd met de stichting Bevordering Leefbaarheid Ouderen Ven-Zelderheide (BLOV) over de mogelijkheden om huishoudelijke hulp en individuele ondersteuning in het kader van de WMO over te dragen aan de stichting. Deze gesprekken lopen nog. In gesprekken over maatschappelijke taken die door inwoners opgepakt  (gaan) worden, hebben we steeds gekeken wat de mogelijkheden van het uitdaagrecht  zijn. In Ven-Zelderheide is voor de dorpsgaard een overeenkomst getekend voor het onderhoud door vrijwilligers.
Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 08:37:15 met de export van 06/04/2024 08:29:25