Taakvelden

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Portefeuillehouder:      H. Teunissen
Beïnvloedbaarheid:       III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • We willen werken aan een veiliger Gennep.

Wat zouden we er voor doen?

  • We starten per kern en in overleg met de dorps- en wijkraden met het opstellen van evacuatieplannen hoogwater.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Met een raadsinformatiebrief is de raad geïnformeerd over een wijzigingen in het proces rondom het opstellen van de evacuatieplannen hoogwater. Uit een toets van de huidige hoogwaterdraaiboeken blijkt namelijk dat de huidige draaiboeken van de gemeenten in Noord-Limburg al heel aardig op orde zijn. Het proces met de dorpsraden zoals we dit voor ogen hadden, past niet bij de aard en de omvang van de uiteindelijke opdracht betreffende het compleet maken van het huidige draaiboek hoogwater. Concreet betekent dit dat participatie vanuit de dorpsraden niet meer nodig is en we ons draaiboek ambtelijk completeren in samenwerking met ketenpartners zoals het Waterschap Limburg.

Werkzaamheden realisatie gemeentelijke opvangplekken Oekraïne

Doordat het Rijk heeft gekozen om de realisatie van opvangplekken voor vluchtelingen uit Oekraïne via de Veiligheidsregio bij de gemeenten te laten landen, hebben wij er voor gekozen om werkzaamheden in programma Veiligheid, taakveld Crisisbeheersing en brandweer te verantwoorden.

  • Op Residence Heijendael (GOO) worden op dit moment circa 475 Oekraïense vluchtelingen opgevangen.
  • Vluchtelingen uit Oekraïne hebben recht op gezondheidszorg. Om de reguliere huisartsenzorg te ontzien, wordt op verzoek van de huisartsen de eerste zorgvraag ondervangen door een app. Specialistische (ziekenhuis) zorg geschiedt op doorverwijzing via deze app.
  • Alle opgevangen vluchtelingen zijn ingeschreven in de Basis Registratie Personen (BRP) van de gemeente. De gemeente Gennep ondersteunt op tal van maatschappelijke onderwerpen, zoals het leefgeld, de toeleiding naar werk (w.o. de Banenmarkt), het leerlingenvervoer, het regelen van onderwijs en jeugdzorg en de leerplicht.
  • Momenteel heeft circa 50 % van de Oekraïners betaald werk. Dit is in lijn met het landelijk gemiddelde.
  • Kinderen onder de 18 jaar hebben leerplicht, deze geldt ook voor Oekraïense kinderen. De kinderen gaan naar schakelklassen. Voor het voortgezet onderwijs is dit Metameer in Stevensbeek. Het primair onderwijs is geregeld in Ottersum. Voor de volwassenen is er Nederlandse les op het park.
  • Op Park Heijendael hebben wij vanuit de gemeente een locatiebeheerder aangesteld die ondersteunt en coördineert. Hij wordt daarin ondersteund door vluchtelingenwerk en vrijwilligers.
  • Op 17 januari 2024 heeft de Afdeling van de Raad van State uitspraak gedaan over de rechtmatigheid van de beëindiging van de tijdelijke bescherming voor derdelanders.(mensen die niet uit Oekraïne komen maar destijds daar werkten of studeerden en met de vluchtelingen zijn meegereisd)

De Afdeling heeft geoordeeld dat de tijdelijke bescherming niet per 4 september 2023 beëindigd mocht worden, maar wel van rechtswege eindigt op 4 maart 2024. Dit betekend dat de derdelanders de opvanglocatie in de gemeente moeten verlaten.

Beleidsindicatoren

Hulpdiensten in de buurt

Omschrijving

2021

2022

2023

Reactietijd prio1 ritten politie  (95% binnen 15 min)

75,1%

86,4%

83,5%

Reactietijd spoed / A1 ritten ambulance ( 95% binnen 15 min)

88,0%

92,0%

nnb

Gemiddelde opkomsttijd brandweer (binnen 15 min)

11:39

10:11

9:50

Verbonden partijen die bijdragen aan realisatie doelen

De Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN)
De Veiligheidsregio Limburg-Noord draagt bij aan alle doelen van het taakveld: het geeft vorm en inhoud aan intergemeentelijke samenwerking op de schaal van Noord- en Midden-Limburg en heeft tot doel de belangen van de gemeenten en hun ingezetenen te behartigen, op gebied van:

  • De brandweerzorg;
  • De geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR);
  • De rampenbestrijding en crisisbeheersing;
  • Het bevorderen van de multidisciplinaire uitvoering van de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de bestrijding van zware ongevallen;
  • Het bijdragen aan een samenhangend integraal veiligheidsbeleid in de regio.

Daarnaast behartigt de VRLN die taken die door de wet- en regelgeving aan gemeenten zijn toegekend op gebied van collectieve preventie volksgezondheid en maatschappelijke zorg waarvoor samenwerking tussen gemeenten op de schaal van de regio uit het oogpunt van verhoging van efficiency en effectiviteit wordt vereist.

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 08:37:15 met de export van 06/04/2024 08:29:25