Taakvelden

2.1 Verkeer en vervoer

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

Portefeuillehouder:       F. Pubben
Beïnvloedbaarheid:        I. Volledig financieel en beleidsmatig te beïnvloeden, autonome taak.

Wat wilden we bereiken?

  • We willen dat de gemeente verkeersveiliger wordt door de aanpak van verkeerskundige knelpunten.

Wat zouden we er voor doen?

  • We gaan verder met het onderzoek naar mogelijke oplossingsrichtingen om het doorgaande (vracht-) verkeer op de gebiedsontsluitingswegen in de kernen Ven-Zelderheide en Ottersum te weren.
  • Nadat het bestemmingsplan voor de Verbindingsweg onherroepelijk is, starten we met het aanbestedingstraject en de realisatie.
  • Onze openbare verlichtingsmasten worden voorzien van nieuwe armaturen met LED-techniek. In 2023 vervangen we circa 600 armaturen.
  • We blijven ons inspannen voor verbreding van het fietspad Maasbrug Oeffelt- Gennep.
  • Bewoners van met name de kern Heijen ervaren geluidsoverlast van de N271. We gaan in overleg met provincie om de geluidsproblematiek aan te kaarten.
  • Met de Lob van Gennep zijn afspraken gemaakt over het afwaarderen van de Kleefseweg tot een 60 km/uur weg. In 2023 starten we met de voorbereidingen van deze aanpassing, waarbij we speciale aandacht hebben voor de verkeersveiligheid ter hoogte van Park Buitengewoon.
  • We bevorderen veilige fietsverbindingen naar de scholen. In de eerste fase, die we in 2023 oppakken, brengen we de problematiek en de oplossingsrichtingen in beeld.
  • In 2023 pakken we de volgende verkeerskundige knelpunten op:
  • Een veilige fietsverbinding voor de Zuid-Oostwal en de Niersweg.
  • We blijven in gesprek met dorps- en wijkraden over verkeersknelpunten. Hiervoor maken we gebruik van de expertise van de Verkeerskoepel.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Het onderzoek naar doorgaand (vracht)verkeer is voltooid, en de resultaten zullen in 2024 worden uitgewerkt in een visiedocument, waarbij specifieke aandacht wordt besteed aan elke kern van de gemeente.
  • Beroepszaken voor de Verbindingsweg worden naar verwachting behandeld in het voorjaar van 2024. Na afronding van dit traject start het aanbestedingstraject en de daadwerkelijke realisatie van het project.
  • In het tweede kwartaal van 2023 zijn 850 traditionele verlichtingsarmaturen vervangen door LED-verlichting. In 2024 wordt de gehele verlichtingsinfrastructuur omgezet naar LED als versnelde maatregel vanwege de energiecrisis, om een voorbeeld te stellen voor het verduurzamen van de openbare ruimte.
  • De verbreding van het fietspad op de Maasbrug is opnieuw onder de aandacht gebracht van de provincie. Er wordt een nieuw bestuurlijk overleg gestart om de verbreding te blijven nastreven.
  • Geluidsproblemen van de N271 zijn uitgebreid onderzocht door gemeente en provincie. Hoewel de geluidsproductie binnen de normen valt, wordt de N271 wel opgenomen in handhavingstrajecten van de politie vanwege structureel te hard rijden.
  • Het overleg met de verkeerskoepel is hervat, waarbij de koepel betrokken wordt bij grotere onderzoeken en periodiek de ruimte krijgt om advies te geven over verkeerskwesties in de gemeente.
  • Trendsportal, het regionaal mobiliteitsoverleg, heeft projecten gestart op gebieden zoals fietsstimulering, gedragsbeïnvloeding voor verkeersveiligheid, werkgeversaanpak, en duurzaam deelvervoer. Resultaten en vervolg stappen worden in 2024 verwacht.
  • De situatie bij de kruising van de Heijenseweg en Moutstraat is onderzocht in samenwerking met bewonersvertegenwoordigers. Enkele kleine aanpassingen, waaronder het plaatsen van verkeersborden, zijn doorgevoerd om te voldoen aan de wens van de raad dit punt veiliger te maken.
  • Verkenning van verkeerskundige varianten als onderdeel van het planningsproces om het Centrum en de Spoorstraat te vergroenen is uitgevoerd. In 2024 wordt dit verder uitgewerkt en gedeeld.
  • Het bevorderen van een veilige fietsverbinding bevindt zich in de studiefase en zal in 2024 worden uitgewerkt in een beleidsplan.
  • De ontwerptekeningen voor de herinrichting van de Karrevenseweg en Brem zijn gereed en de uitvoering van de werkzaamheden staat gepland voor april/mei 2024.
  • Een veilige fietsverbinding voor de Zuid-Oostwal en de Niersweg zit in de studiefase en wordt in 2024 verder uitgewerkt in een projectplan.

Beleidsindicatoren

Verkeersongevallen

Omschrijving

2021

2022

2023

Aantal verkeersongevallen

68

83

84

Aantal gewonden bij verkeersongevallen

15

10

11

Aantal dodelijke verkeersongevallen

1

0

1

Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig

10

9

9

Verkeersongevallen met een gewonde fietser

4

2

2

Het aantal ongevallen blijft al een aantal jaren vrijwel gelijk. Dit geldt ook voor het aantal ongevallen waarbij slachtoffers te betreuren zijn. De aantallen zijn zo klein dat er moeilijk een trend uit op te maken is. Uit analyse van de ongevallen blijkt dat de ongevallen zeer divers zijn qua locaties, oorzaken en slachtoffers.

Deze pagina is gebouwd op 06/04/2024 08:37:15 met de export van 06/04/2024 08:29:25